Geovaellus 2012

Geovaeltajat 2012

Tänä vuonna geovaellus suuntautui Kuhankuonon retkeilyreitistön maastoihin. Nyt neljättä kertaa järjestetyn tapahtuman ajatuksena on tarjota geokätköilijöille helppo tapa tutustua vaeltamiseen lajina.

Lähdimme liikkeelle perjantaina vesisateessa Kuhankuonon parkkipaikalta ja etenimme yötä vasten noin 7 kilometrin päähän Lakjärven laavulle, minne saavuimme puoli yhdentoista maissa. Tämä oli koko vaelluksen tiheimmin kätkötetty osuus, mikä hidasti matkavauhtia oleellisesti. Yövaellus sujui kokeneilta geokätköilijöiltä odotusten mukaan loistavasti, metsissä kun on kuitenkin paljon liikuttu. Duke97 oli saapunut suoraan laavulle ja tehnyt vaeltajille tulet valmiiksi.

Lauantain etappina oli noin 12km Töykkälän laavulle, jokunen geokätkö matkalta hakien. Lounaineen, geokätköineen ja puolukoineen matka saatiin kuljetuksi leppoista tahtia alle kuuden tunnin. Tälläkin kertaa tulet olivat valmiina ja geokätköilijöitä suuremminkin joukoin vaeltajia vastaanottamassa. Useampi seurue lähti kotiinkin, mutta varsinaisten vaeltajien kolmen telttakunnan lisäksi paikalla yöpyi myös muutama telttakunta autolla laavulle saapuneita kätköilijöitä. Iltaa istuskeltiin, lettuja paisteltiin ja mukavaa oli.

Sunnuntaina oli edessä enää matka yhden kätkön kautta lähtöpisteelle. Luontotalolla käytiin kuitenkin keittelemässä lounaat ja tämän jälkeen lähdin GreenJohnsonin ja AnneKk:n kanssa vielä Savojärven kierroksen loppuja purkkeja hakemaan, ilman pakkauksia. Tarkoituksena oli poimia myös karpaloita ja sieniä, mutta kumpiakaan ei löytynyt. Uudella reitillä käy siinä määrin vilinä, että olivat ilmeisesti jo löytäneet tiensä vikkelämpiin suihin. Palasimme siis vielä takaisin vaelluksen tulosuuntaan ja kävimme läpi matkalla havaitsemamme sieni- ja karpalopaikat, varsin tukevin tuloksin. Aurinko oli jo laskemassa, kun pääsimme parkkipaikalle ja aloittamaan kotimatkan.